Enige tijd geleden heb ik meerdere berichten geschreven over de oorzaak en het gevolg van slechte/niet passende zadels.
Nu is een zadel natuurlijk niet het enige wat leed en ergernis kan veroorzaken ook bij Mentuigen gaat het regelmatig mis!
Te denken aan;
Een te klein hoofdstel (frontriem te krap) waardoor er teveel druk op de oren komt of een kopstuk wat te breed is waardoor het niet lekker achter de oren ligt en op die manier de boel afknelt en zelfs snel over de oren van het hoofd af kan schieten.
Vaak wordt het dan allemaal nog strakker gezet om afzakken te voorkomen maar op die manier wordt het leed alleen maar erger. Een goede oplossing is om ter hoogte van de oren een inkeping te maken in het kopstuk zodat het wat mooier en lekkerder achter de oren blijft zitten (een anatomische gevormd kopstuk kan natuurlijk ook).
Doe je dan ook een hoofdstelzekering tussen de keel en neusriem en evt op de plek van het kopstuk een stukje manen wegknippen dan is de kans van afzakken uiterst klein.
Een bit wat te krap is waardoor er druk komt te staan op de onderkant van de bakstukken (deze komen dan klem te zitten tussen het hoofd van het paard en de bovenkant van het bit) ook dit kan voor afknelling zorgen. (hier maak ik nog even een foto van)
Een (anatomische) borsttuig welke als de druk van de menwagen erop komt zodanig gaat kantelen dat de boven of onder rand hard in de borst drukt. Dit veroorzaakt allerlei pijnklachten en doorbloedingsproblemen. Paarden die dit voelen willen liever de menwagen niet trekken omdat het op de borst/boeg tot extreme pijnklachten kan leiden.
Een “schofttuig” deze hoort ruimte te hebben in de “kamer” zodat de schoft vrij komt te liggen. Veel mensen denken dat het niet erg is dat een schofttuig op de “schoft” drukt omdat er toch geen ruiter opzit. Wat vaak vergeten wordt is dat door het wringen van de lamoenstokken aan de zijkant van het schofttuig er grote problemen ontstaan als het schofttuig op de schoft drukt, zelfde gebeurt als de buitensingel niet netjes aangesingeld wordt, ook dan kan er wrijving op het schofttuig ontstaan met de nodige problemen als gevolg.
Dan de “broek” vaak zie je dat de rugriem die over de rug naar de schoft loopt veel te strak wordt aangespannen. Mensen vinden het vervolgens vreemd dat deze paarden niet of nauwelijks nageeflijk willen/kunnen lopen (deze paarden willen dat waarschijnlijk wel maar kunnen dat niet omdat ze geen lengte in de rug kunnen krijgen ivm de rugriem die veel te strak afgespannen zit). Het gevolg is dat het paard de rug weg gaat drukken om zo van de spanning af te komen. De achterbenen kunnen daardoor niet op de juiste wijze onder de massa worden geplaatst waardoor het paard steeds meer problemen krijgt in rug/lendenen maar ook bij het onder de massa zetten van het achterbeen.
Datzelfde geld als je de broek te strak aan de menwagen zet. Op het moment dat er bij de omloper geen ruimte zit en er vanuit gegaan wordt dat de omloper strak moet zitten (helaas gebeurt dit heel vaak om als rem te functioneren) dan zal het paard zijn achterbenen niet op een normale manier kunnen bewegen. Gevolg het paard zal op meerdere plekken in zijn lijf te boel vastzetten wat uiteindelijk weer tot gezondheids problemen kan leiden zoals kreupelheid, doorbloedingsproblemen enz.
De punten die ik in bovenstaande noem gebeuren echt niet bewust maar uit onwetendheid.
Helaas is het nog altijd zo dat veel instructeurs het niet nodig vinden om aan het begin van de les even de tijd te nemen om de tuigage te controleren. Op het moment dat ik mensen erop wijs dat het niet goed is schrikken de meeste daar behoorlijk van en wordt er onmiddellijk actie ondernomen om het op te lossen
Een goed passend mentuig is echt essentieel! Je kunt er veel problemen mee veroorzaken als het niet goed is afgesteld.
Hieronder een aantal thermografie foto’s van paarden welke met bovenstaande problemen te maken hebben gehad.
Heb jij een aanspanning, twijfel je over je tuig en wil je graag dat ik eens meekijk stuur mij dan even een appje zodat we een afspraak kunnen maken.